Likes als brandstof voor roadtrip
Een autorace waarbij je 1.283 km aflegt op ruim twee dagen, dat klinkt als een haalbare kaart. Maar wat als je likes moet inzamelen via social media, vooraleer je je weg mag vervolgen? De 3 teams van ‘Clash of the Volvo’s’ maakten in augustus 2019 een avontuurlijke roadtrip naar het Zweedse Göteborg.
Het waren de Limburgse Volvodealers Celis (Sint-Truiden/Hasselt), Rutten (Hechtel-Eksel/Diest) en Jacobs (Genk/Dilsen-Stokkem) die het idee achter Clash of the Volvo’s lanceerden.
Finishlijn aan Volvo-hoofdkwartier
De drie teams legden tussen woensdag 21 en 23 augustus uur ruim 1.280 km af. De dronecampus Droneport in Sint-Truiden was startpunt en de Volvofabriek in Göteborg de eindbestemming. Om hun doel te bereiken kregen ze een Volvo 90-reeks en een reisbudget mee.
Likes verzamelen in plaats van brandstof te tanken
Een aanlokkelijke gedachte dus, die echter niet mocht aanzetten tot roekeloos rijgedrag. Daarom dokterden de initiatiefnemers een ingenieus systeem uit. “De race bestond uit zes etappes”, legt Roel Vanden Boer (zaakvoerder Volvo Celis) uit. “Aan de start van elke etappe kreeg elk team te horen hoeveel kilometer het mocht afleggen. Die kilometers vergaarden ze door nieuwtjes, foto’s, filmpjes, … te posten op hun persoonlijke social media-kanalen en daar zoveel mogelijk likes op te verzamelen. Tussendoor kregen de deelnemers opdrachten waarmee ze extra kilometers kunnen verdienen of verliezen.”
Snelheid was dus niet van belang. “Sterker nog”, vult Jan Pulinx (zaakvoerder Volvo Jacobs) aan. “Alle auto’s waren uitgerust met een GPS-tracker. Wie een snelheidsovertreding beging, werd gediskwalificeerd.”
Rondleiding in Göteborg
Eenmaal aangekomen in Göteborg kregen de teams een exclusieve rondleiding in de Volvofabriek, het hoofdkwartier van het Zweedse merk (in 1927 rolde de eerste Volvo van de productielijn in Göteborg).
Creatief communiceren in automobiel
In de automobielsector wordt er relatief veel gecommuniceerd en geadverteerd. Als regionale autodealer is het niet evident om je tussen al die marketingcampagnes te wringen. “Daarom steken we wel vaker de koppen bij elkaar”, klinkt het unisono bij de drie Limburgse Volvo-dealers. “Door onze drie budgetten te bundelen, hebben we een pak meer slagkracht. Deze keer wilden we meer dan een doorsnee advertentie. Beleven wat we beloven, dat was het doel.”