Delicious Wines sinds 1974

Wijnhuis Axybel schenkt passie in het glas
Auteur: 
Marc Balduyck

De beste fles wijn? Dat is gewoon de fles welke het snelst leeg is. Of gewoon: de fles die je zelf graag drinkt. Nico Willem van het gereputeerde wijnhuis Axybel uit Kessel zegt het met veel overtuiging in zijn stem. Hij is al pakweg 35 jaar actief in de branche en koestert zijn vele cuvees met de liefde van een echte kenner. Wie in de komende feestdagen zijn gasten wil verrassen met enkele overtuigende keuzes kan zich gerust laten leiden door de huidige zaakvoerder van Axybel dat al sinds 1974 verscheidene tientallen“delicious wines” in de markt zet.

Wijn is een passie. Steeds meer mensen zoeken daarom hun weg in die wereld en worden na verloop van tijd meegesleurd in het boeiende verhaal van krachtige tannines, kleuren en fruitaroma’s. Dit neemt niet weg dat de marktomgeving voor de wijnhuizen zelf heel erg concurrentieel is. “Het is ongetwijfeld een harde wereld maar toch ook een ontzettend boeiende wereld,” zegt Nico Willem. “Veeleisend en divers ook. In de afgelopen maanden zijn verscheidene kleinere ondernemingen overgenomen. De consolidatie in de sector zet zich door. Je moet daarom verdraaid goed weten waar je als wijndistributeur naartoe wil. Ik ga in dit opzicht resoluut mijn eigen koers. Een beetje eigenwijs, juist. Maar toch vastberaden. We hebben enkele tijd overigens ook zelf een overname gedaan in Lochristi. Wij hebben op die manier onze markt verruimd tot Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen. De selecties van beide wijnhuizen zijn in de afgelopen maanden rustig in elkaar gevloeid. Wij hebben dat in overleg met de zaakvoerder van het overgenomen bedrijf gedaan. Zowel ons eigen gamma als van het bedrijf uit Lochristi zijn dus nog verruimd. ”

Axybel heeft in dit opzicht een sterke reputatie. Het wijnhuis uit Kessel, bij Nijlen werd in 1974 in de markt gezet en heeft zich sindsdien uitstekend gepositioneerd. Nico Willem en zijn echtgenote Karin Ceulemans kregen in 2004 de kans om het bedrijf voor 100% over te nemen van de oorspronkelijke stichter Urbain Tuerlinckx en volgden sindsdien effectief hun eigen traject. Zij houden daarbij een sterke lijn aan: “ons is het erom te doen de passie van onze wijnmakers, onze wijnboeren over te brengen naar onze klanten, naar de wijnliefhebbers. Wij willen hen laten genieten van onze kwaliteitswijnen die wij in al die jaren bijeengebracht hebben.”

Of hoe Nico Willem de man, de boer achter de wijn en de fles in beeld wil brengen. De man die met zoveel trotse hardnekkigheid zijn wijngaard en zijn druiven koestert en er tevens zijn levenwerk van maakt. Een fles Medoc drinken met de vrienden moet bij de klanten van Axybel dan ook het beeld van de Bordeaux oproepen en het engagement dat de mensen uit die streek in hun etiketten hebben gelegd. Wijn moet echt leven, sporen trekken. 
“De finale keuze van de afzonderlijke wijnen in ons assortiment is een zoektocht naar een evenwicht tussen verscheidene factoren. Het aanbod is veelal uitzonderlijk groot. Het is er ons evenwel om te doen een mix op te bouwen tussen de eigenlijke druif, het terroir van de wijngaard, het klimaat en de filosofie van de wijnmaker in de vinificatie.”

Uiteraard moet ook de prijs/kwaliteit verhouding kloppen. Axybel zoekt in dit opzicht geen aanvaardbaar compromis. “Precies daardoor kunnen wij onze klanten jaar na jaar blijven boeien. Het is tenslotte onze taak en onze verplichting om hun verwachtingen te overtreffen. Samen met de wijnmaker moet elke fles en elk glas een wow-effect geven en plezier. Ook daarom volgen wij de evolutie van zowel de particulier als de professionele en de wijnliefhebber op de voet. We nemen continu onze selectie onder de loep en sturen bij zodat ons professioneel team voor iedereen garant staat voor topdegustaties en de juiste keuzes”

Je kunt in Kessel per individueel etiket best wel enkele kistjes kopen en meteen mee nemen. Grotere bestellingen worden vanaf 24 flessen gratis aan huis geleverd. “Onze voorraden zijn hier vrij beperkt. We stockeren onze flessen bij voorkeur bij de wijnhuizen zelf waardoor ze ook in optimale omstandigheden bewaard blijven.”

 

Service
In het licht van Kerstmis en Nieuwjaar rijden vandaag meer wagens dan op gewone werkdagen de fijn verzorgde tuin van de firma aan de Beemdweg binnen. De klanten nemen ruim de tijd en laten zich graag begeleiden door Nico Willem en zijn team. De gepersonaliseerde service is een gegeven dat het echt wel doet. Bij Axybel kennen ze de ziel van hun vele topwijnen. Ze laten de klanten dan ook maar wat graag de verschillende flessen proeven in een mooie ruime toon- en degustatiezaal. Je kunt er in alle rust genieten van het aanbod en tot een verantwoorde keuze komen.

Nico Willem heeft al een hele carrière achter de rug in de wijn en heeft zijn klanten echt wel wat te bieden. Hij volgde de Antwerpse hotelschool PIVA, schreef in op verscheidene gespecialiseerde wijncursussen en werd als sommelier met de praktijk geconfronteerd in oa. een toonaangevend Frans restaurant. “Ik wilde hoe dan ook op topniveau werken.” In een aantal bekende Antwerpse toprestaurants maakte hij vervolgens kennis met de beau monde, de privé-klanten uit de streek die hij naderhand ook mocht bedienen bij Axybel. 
De verkoop aan particulieren tekent in dit opzicht voor pakweg 50% van de omzet. Axybel levert evenwel ook aan de horeca (40%) en aan bedrijven (10%).

Het particuliere klantenbestand is biezonder breed. Van de gewone wijnliefhebber tpt de gepassioneerde kenner die wel eens meer durft spenderen aan een fles. “Wij zijn best trots op onze vele trouwe klanten. Wij hebben er dan ook zeven dagen op zeven voor gewerkt, dag en nacht.”

Degustaties
Axybel is bekend om het hoge niveau van zijn degustaties. Nico Willem gaat daarbij overigens ook op locatie – vrienden die thuis eengezellige avond wijnproeven georganiseerd hebben, bedrijven die een productvoorstelling koppelen aan een heuse Weinprobe. Ook worden geregeld fundraisings georganiseerd. Voor de Lions, de Club 51, sportclubs, de scouts....

Vlamingen drinken effectief vooral Franse wijnen. Daar is in al die jaren niet veel verandering in gekomen. Ook Axybel is voornamelijk actief op de Franse markt. Dit neemt niet weg dat er ook voorzichtig naar alternatieven werd gezocht: Spanje, Italië en Portugal. Oostenrijk en Luxemburg. Maar ook Nieuw-Zeeland, Chili en Argentinië. Uiteraard ook Zuid-Afrika. “Wij kopen 90% van onze wijnen rechtstreeks aan bij de individuele wijnhuizen. In die onmiddellijke contacten met de wijnboeren steekt nu precies onze kracht, onze filosofie. “
 De zoektocht naar die wijnen is meteen ook de onuitputtelijke bron aan verhalen die Nico Willem over zijn publiek kan storten. Elke wijn heeft zo zijn eigen petite histoire. Zoals die van de Dehesa de Luna Black label, de wijn van de nationale Spaanse voetbalploeg. “Het glas wordt gevuld als een ware fruitkorf met krokant rood fruit.” Of de Chateau Chadenne 2009 Fronsac die het resultaat heet te zijn van een groot jaar, een uniek terroir en een top oenoloog als Christiaan Veyry. “Deze pefect rijpe Merlot doet menig dure POMEROL wijn verbleken.”
Zo’n degustatie wordt versterkt met alle mogelijke details over het kasteel dat de wijn op de markt zet, het domein, de regio, de smaak van de wijnen.... Nico Willem geeft er graag ook culinaire tips bij. Bij welke soorten vlees of vis de wijn in kwestie best past: bij stoofpotjes, gegrilde brochettes, steak of lamsbout. (MB)

Het levenswerk van baron de Rothschild
Nico Willem is best trots op zijn twee absolute toppers: de Chateau Clarke en de Couvent des Jacobins. Twee topdomeinen die de internationale reputatie uitdragen. Axybel presenteert ze graag exclusief naast andere toppers als Chateau Veyry (Bordeaux), Chateau Chadenne (Fronsac) , Dupont-Fahn (Bourgogne) en Kleine Zalze (Stellenbosch). Of ook: de Conte Giangirolomo en Orfeo (Italië) en de Rieslings van Markus Molitor (Duitsland).
Precies omdat Chateau Clarke (Listrac, Médoc) zowat het levenswerk is van de gepassioneerde baron Edmond de Rothschild legt Nico Willem er al zijn engagement in om het etiket uit te dragen. De kwaliteit van de wijn heet uitzonderlijk te zijn: “een briljante bijna inktzwarte kleur. Een imponerend boeket van zwart fruit, bramen en veel cassis. De verweving met vers eikenhout en de geroosterde geuren van cacao en zalige vanille versterken de smaak. De wijn is zeer levendig in de mond met een geweldige expressie van fruit, geroosterde tonen en krachtig gespierde tannines in een overweldigende finale. De afronding is uitzonderlijk mooi in een magistraal evenwicht.”
Ook de Couvent des Jacobins, een Saint-Emilion heet zo’n absolute topper te zijn. De Grand Cru is het resultaat van zes eeuwen doorgedreven wijncultuur. De Franse familie Joinaud-Borde heeft er al zijn engagement in gelegd om de erfenis van het verleden onafgebroken te bewaren. De purperen kleuren van de Saint Emilion zijn diep en briljant. Het boeket geeft de aromas van zwarte vruchten en donkere noten. Een sterke wijn.

Axybel - Beemdweg 7
2560 Kessel - Tel 03/ 491 01 91
www.axybel.be 
webshop: axybel@axybel.be

Openingsuren afhaling en degustatie:
Maandag tot vrijdag: 
9 – 12u30 en 13.30 – 18u
Zaterdag: 10 - 13 u
Eveneens mogelijk op afspraak.