Butler Kristiaan Polgar:

“Wij doen zoveel meer dan het stofje van de vest vegen of afwassen.”

Auteur: 
Nicole Verstrepen

We dromen allemaal wel eens dat kaboutertjes het huis komen opruimen, dat Mr. Proper himself de afwas voor zijn rekening neemt en dat butler James met piekfijn uitgedost pak de deur van een glimmende limousine voor je opent. De eerste twee visioenen kan je rustig naar het rijk der fabelen sturen, de derde mogelijkheid ligt gelukkig een stuk dichter bij de gezonde realiteit. We trokken een werkdag lang mee in het spoor van de Antwerpse butler Kristiaan Polgar en kwamen tot de conclusie dat een butler een onzichtbaar persoon in actie is.

Decennia geleden was het bon ton om in betere huishoudens en adellijke kringen een butler in huis te hebben. Einde van vorige eeuw was deze elitaire dienst in onze regio een soort curiosum geworden, maar de jongste jaren zit deze totale vorm van dienstvaardigheid weer volop in de lift. Je hoeft anno 2015 zelfs niet eens de sympathieke geldmachine B. Gates te heten om zo’n butlerdienst in te huren. Akkoord, nederigheid & klasse hebben een prijs maar je krijgt er een zorgeloos intermezzo voor in de plaats. Je parfum vergeten terwijl je op vakantie bent? Of je favoriete zeep? Of wil je weten welk hout het beste is voor je open haard in je hotelkamer? Maak je niet druk, in sommige Amerikaanse vijfsterrenhotels lost een butler zo deze zorgen voor je op. In Vlaanderen loopt het nog niet zo’n vaart maar de vraag dient zich meer en meer aan. Het succes van VIP & Butler Services is daar een bewijs van. Oprichter en drijvende kracht achter dit bedrijf is Kristiaan Polgar, een organisator en planner in hart en nieren. 

Bankier wordt butler
Kristiaan werd in Wilrijk geboren, groeide op in het multiculturele Zurenborg naast de Joodse school en synagoges in Lange van Ruusbroecstraat en de Marokkaanse vzw’s in de Kruikstraat. Voordat hij met de butlerdiensten begon, werkte hij als directeur van een bankinstelling in het Antwerpse wat op zich al een harde en onpersoonlijke omgeving was. Ondanks zijn succesvolle carrière besloot hij het roer om te gooien en zijn hart te volgen in de wereld van persoonlijke service, liefde en romantiek. 
Hij koos meteen voor het beste want in Londen volgde hij een opleiding aan de vermaarde British Butler Institute: “Ik heb daar geleerd dat we overal zo onopvallend aanwezig dienen te zijn. En dan leg ik de nadruk op "dienen". Door ons breed en gevarieerd aanbod van contacten kunnen we snel inspelen op zowat alle wensen. Een butler kan het niet maken dat hij eerst nog een halve dag moet beginnen rondbellen om een bepaald merk van champagne te bestellen. We hebben een dame gehad die broodjes met Swarovski-kristallen wilde hebben. Welnu, een uur later stond het op tafel. We kunnen tachtig verschillende waters aanbieden voor de liefhebbers. Op oudejaarsavond stonden hier in Brugge vijftien veeleisende Russen die  kost wat kost in een sterrenrestaurant wilden gaan eten. Ik kan je verzekeren: dat is een hele klus geweest maar we zijn er in gelukt. Overigens kan ik je zeggen dat met geld alles mogelijk is. Onze slogan is: voorzie het onvoorziene en verwacht het onverwachte.” 

Hoera, rozenblaadjes
Kristiaan houdt zich ver van de WAGS, is geen receptietijger en aan de kassa van de Delhaize wordt hij zelfs niet eens herkend. Jezelf overtreffen in alles en je tegelijk volledig wegcijferen, dat is de kracht van de Antwerpenaar die op onbewaakte momenten wel eens eigenhandig de vlekjes op je toiletspiegel komt controleren: “Nog teveel mensen miskijken zich op ons beroep. Met onze butlerservice ben ik een jaar geleden ook de Vlaamse en meer in het bijzonder de Antwerpse hotels gaan bezoeken. Een toen nog hoogst uitzonderlijk iets maar intussen stilaan ingeburgerd. Het is de bedoeling dat je, via onze site, een butler kiest en aangeeft of je de butler de halve of de hele dag bij je wilt hebben en voor welk hotel. Alvorens de gasten aankomen in het hotel, kennen wij reeds hun voorkeuren. Wij schenken alle aandacht aan de gast, inclusief het inchecken op de kamer, in- en uitpakken van de bagage, gepersonaliseerde individuele diensten zoals het voorbereiden van een aangenaam geurende bad met rozenblaadjes of het organiseren van een privédiner op de kamer, indien mogelijk ook op hun privéterras. We kunnen ook voor een babysit zorgen, gaan shoppen als het moet en de gevraagde dranken laten serveren. Van een perfect gestreken kostuum voor een belangrijke vergadering tot het ter beschikking stellen van een favoriete boek om 's avonds te lezen, tot een geschenk voor een geliefde: geen vraag is te veel of onbereikbaar voor ons.”

Hotelgasten pamperen
Ondertussen hebben talrijke Vlaamse en bijna twintig Antwerpse vier- en vijfsterrenhotels de diensten van butler Kristiaan Polgar en zijn organisatie, VIP & Butler Services, op hun website geplaatst. Butler’s Selection focust zich op toeristen die een butlerservice wensen in een hotel. 
(www.vipbutlerservices.be). Dat was nochtans baanbrekend werk want België kende deze cultuur niet van hoteldiensten. 
Kristiaan Polgar: “Ik moest in het begin de Antwerpse hotels echt overtuigen dat het henzelf niets kostte. Daar stonden de eigenaars aanvankelijk behoorlijk sceptisch tegenop. De klanten die me vragen, betalen mij rechtstreeks, spreken met mij af wat de wensen zijn en voor wat en hoelang ze me inhuren. maar voor de hotels geeft het natuurlijk wel een enorme surplus als ze deze dienst kunnen aanbieden.  Ik herinner me dat Hotel De Witte Lelie, Hotel Le Tissu, Plaza Hotel en Hotel ’t Sandt de eerste hotels waren die gewonnen waren met het exclusieve butleraanbod en dat afficheren ze ondertussen ook al uitgebreid op hun website. Wat ze aan hun gasten kunnen aanbieden is een persoonlijke gecertificeerde butler, opgeleid in Britse stijl, die geheel tot hunner beschikking staat. Ik wijk geen moment van hun zijde en ben er enkel en alleen om hem, haar of hen te bedienen. Alles kan door mij geregeld worden:  hen ophalen van het vliegveld, hun privéchauffeur zijn, een VIP check-in en check-out, het uit- en inpakken van de koffer, het ontbijt op bed serveren, het serveren van een Martini, het klaarmaken van een luxebad, het selecteren van boeken, kranten of magazines, ondersteuning bij IT-probleempjes of een rondleiding in de stad regelen. Speciale wensen met een chique randje kunnen op voorhand afgesproken en geregeld worden. Mensen houden duidelijk van comfort en luxe. Dat blijkt uit onze sterke start. Zowel de klanten als de hotels beseffen nu welke meerwaarde we creëren door een butler aan te bieden. De hotels die bereid waren om meteen mee op de kar te springen, wil ik dan ook danken voor hun vertrouwen.”

Antwerpse hotels en bedrijven
Kristiaan werkt graag in onze regio: “In de Antwerpse hotels zijn het meestal zakenmensen waardoor wij meer gevraagd worden voor VIP-onthaal, begeleiding, chauffeursdiensten, luchthaventransfers, VIP stadsbezoeken, enz. In Brugge zijn het dan weer meer romantische arrangementen en workshops waarvoor ze ons boeken. Op vlak van bedrijven worden we ingezet bij o.a. The Oval Office, de BMW Club, Brussels Airport, de Rotary Club waar een butlerdienst voor evenementen, vergaderingen, productlanceringen en zakenlunches ingezet wordt.” Begin dit jaar leidde de butlerdienst van Kristiaan het veelbesproken bedrijfsfeest van Marc Coucke nog in goede banen en heeft hij inmiddels van het Consulaat Generaal de toelating gekregen om zijn diensten aan de buitenlandse ambassadeurs in België aan te bieden. Einde maart maakte Kristiaan eveneens een promotournee langs de radio ochtendshows en krantenredacties voor de lancering van een nieuw product met als gezicht Kathy Pauwels.

Eerste Belg
Vermits Kristaan Polgar in een vorig leven directeur van een Antwerpse bankinstelling was, komt zijn ervaring ook van pas wanneer iemand z’n financiële zorgen wil toevertrouwen. Daar wordt dan ook gretig gebruik van gemaakt. Kristiaan: “Nog teveel mensen denken dat een butler alleen paraat staat om af te wassen of om de stofjes van de jas af te vegen. We worden voor zoveel meer dingen ingeschakeld. Vaak voor veel bijzondere wensen, maar altijd persoonlijk en vooral discreet. Ik blijf me daarbij nog alle dagen perfectioneren. Zo werd ik onlangs, als eerste Belg, opgenomen in de wereldvermaarde ‘Knights of Wine Society’. Eén van de voorwaarden tot toetreding was het perfect kunnen sabreren, een techniek die terug gaat naar de tijd van Napoleon. Het openen van de fles champagne vraagt heel wat technische oefening en een goede timing. In mijn linkerhand houd ik een champagnefles lichtjes omhoog terwijl ik in mijn rechterhand een zwaard stevig vastklem en met het zwaard de hals van de fles tot aan de kroon ontkurk. Dan volgt het moment om de champagne te drinken en te genieten van een echte ceremonie. Het sabreren geeft sowieso een extra cachet bij bijv. openingen, vernissages, en huwelijksfeesten waarvoor ze mij kunnen inhuren.”