Indoor genieten

Een derde van het gezinsbudget gaat elk jaar naar de woning en het interieur

Auteur: 
Freddy Michiels

De uitgaven van een gemiddeld gezin in ons land worden doelbewust gekozen. Het merendeel van het gezinsbudget gaat naar de woning (eerste en mogelijk tweede woning) en het interieur. De verhoudingen zijn zeer duidelijk waar voor het merendeel van de Belgische gezinnen de prioriteiten van het gezinsbudget liggen:
• 32,4% voor woning en interieur
• 19,4% voor goederen en diensten
• 15,7% voor vervoer en communicatie
• 15,3% voor eten, drinken en roken
• 8,00% voor cultuur en ontspanning
• 4,7% voor gezondheid
• 4,5% voor kleding

De verhoudingen zijn dus duidelijk. Belgische gezinnen kopen nog altijd bij voorkeur een eigen woonst (huis of appartement) en zijn bereid jaarlijks verfraaiingkosten te maken in de aankleding van de woning. Het is een uitgesproken voorkeur. Een eigen woonst rechtvaardigt niet alleen de interesse voor vernieuwing en interesse voor interieurtrends, maar wordt door het merendeel ook beschouwd als investering, een soort van aanvullend pensioen. Bij het merendeel van de gezinnen is de woning volledig afbetaald voor ze met pensioen gaan. Een verstandige keuze die de meesten toelaat van na hun actieve (werk) loopbaan hun levensstandaard te kunnen behouden, in functie van de persoonlijke behoeften en aangepast aan de persoonlijke interessewereld.nodigden we enkele experten uit op een ontbijtvergadering in Flinckheuvel te ’s Gravenwezel. We konden er in een rustige omgeving van een uitgebreid ontbijt genieten en nadien erg geconcentreerd debatteren over de tips en adviezen die deze experten ons wilden bezorgen. In totaal geeft een Belgisch gezin gemiddeld 34.800 euro per jaar uit voor het gezin. Vlaamse gezinnen consumeren het meest (gemiddeld 35.900 euro per jaar) tegenover Brussel (33.900 euro)
en Wallonië (31.750 euro).

Hoe kunnen we optimaal genieten van onze woning? Welke trends bieden zich aan om ons toe te laten de woning nog functioneler en aantrekkelijker te maken en het comfort tegen betaalbare prijzen nog te verhogen? Om hierop antwoord te krijgen nodigden we enkele experts uit die professioneel met interieur, creatie en decoratie bezig zijn en ons konden informeren over de mogelijkheden, de trends die vandaag aan de orde zijn. Het werd een boeiend debat dat de lezers van Ambassadeurs zeker zal inspireren tijdens hun zoektocht om de woonst nog gezelliger, nog warmer te maken.

Aan het panelgesprek namen volgende experten deel. Wij laten ze zich graag aan onze lezers voor en op de volgende bladzijden putten zij uit eigen ervaring adviezen die voor iedereen nuttig kunnen zijn:

  1. 25 jaar geleden is men van glasramen overgeschakeld naar het zandstralen van glas. Vandaag wil men vooral weg van de glaslook, het groene. Glas moet vandaag witter zijn, want dit biedt een beter antwoord op het strakkere. Soms gaat men voor getint of grijs glas, of net naar het extra klare glas, zonder groene glasschijn.

    Kenny RaesInterieur Glas
  2. Het interieur van de hedendaagse woning moet veel strakker zijn, met meer oog voor details. Het gaat niet alleen om keuken, maar ook de vloer, plafond en technieken worden afgestemd op het totaalconcept. De landelijk stijl evolueert eveneens naar soberheid. Het zuiver komt meer naar boven, terug naar de eenvoud. Er komen ook minder materialen aan te pas. Natuursteen, in combinatie met zachte kleuren of natuurlijke houttinten zet de toon.

    Jos HeylenJos Heylen
  3. Vroeger veranderde men plaats per plaats in huis. Nu verkiest men een totaalconcept, zelfs als er minder budget is, kan het gefaseerd verlopen. Onze klanten zijn momenteel voornamelijk 50-plussers waar kinderen uit huis zijn en de woning anders kan ingedeeld worden en vooral een nieuwe wind mag voorwaaien. Het totaalbeeld moet wel één rode draad bevatten.

    Nancy Coolc’ak’sent
  4. Via het Studiecentrum Belang van het Huis ILIV vindt 64% van de gezinnen dat alles bij elkaar moet passen en 53% vervangt of verplaatst de meubels nooit. Komt dit ook overeen met jullie ervaringen?

  5. Er is inderdaad een evolutie naar meer maatwerk en vast meubilair.

    Jos HeylenJos Heylen
  6. Vroeger greep men vaak naar Engelse, klassieke meubels zoals eik, maar dit is stilaan aan het uitsterven. Ambachtelijke meubelmakerij verdwijnt wel wat.

    Davy MathewsVeco Meubelcharme
  7. De trend nu is landelijk. En hedendaags modern. Massaproductie is niet meer zo vanzelfsprekend bij onze klanten. Men wil persoonlijke invalshoeken. De pers duwt gemakkelijk de mensen in vakjes: landelijk of modern. Maar wij stellen steeds een eigen combinatie voor, meer verpersoonlijkt. Vintage is trendy en ook het eclectische kan in een hedendaags kader passen. Dat is die verpersoonlijking.

    Nancy Coolc’ak’sent
  8. De media scheppen soms een trend die niet past bij de werkelijkheid. TV- programma’s waarin een verbouwing razendsnel tot stand komt bijvoorbeeld,; dat is niet realistisch en een totaalinrichting kost ook meer geld dan op tv gesuggereerd wordt.

    Davy MathewsVeco Meubelcharme
  9. Mensen gaan voor een degelijke basis en voegen dan persoonlijke accenten toe. Dit kan een specifieke lamp zijn of bepaalde kleuren. Mensen willen een eigen toets geven aan hun interieur.

    Veerle GeptsStek Architecten
  10. De Artisjoklamp bestaat al 30jaar. Vroeger was dit de lelijkste lamp die je maar kon voorstellen en niemand was geïnteresseerd. Een ander voorbeeld is de Constanza, niemand wou die! Sedert de jaren 90 is er een beweging gekomen naar minimalisme “less is more”, dan kwam de aluminiumfase, en dan vanaf 2003 kwam er een kantelmoment waar we meer de belichting gingen richten op al wat belangrijk is in het interieur. Nu is een totaalproject eerder neutraal, maar aangevuld met specifieke accenten. Dure stukken komen ook terug. Wij hebben een typisch Belgische lichtstijl, die gegeerd is op de internationale
    markt. De cultuurverschillen zijn wel markant. Bijvoorbeeld: internationaal is de trend kleurrijker, met zeker de Scandinavische landen op kop!

    Robert WithaeckxWithaeckx Verlichting
  11. Uit onze buitenland projecten blijkt de Vlaamse stijl wordt inderdaad in het buitenland erg gewaardeerd wordt.

    Nancy Coolc’ak’sent
  12. Op 10 jaar tijd is de badkamer enorm vergroot, ze is véél ruimer geworden. Wij stellen ook vast dat er vandaag een echte douchecultuur bestaat. Het gaat minder om de functionaliteit, maar meer om de beleving. Vaak verdwijnt het bad , en dit heeft dan weer te maken met de ecologie en verwarming natuurlijk.

    Annemie StroeckxDesco
  13. 20 jaar geleden zagen we onder elke vensterbank radiatoren, met een evolutie nadien naar sierradiatoren. Nu verwacht men méér van het klimaat. We moeten niet alleen verwarmen, maar ook koelen en ventileren. Comfort is erg belangrijk. En men wil de installatie volledig uit beeld. Ook hier is het belangrijk dat wij vanaf de eerste plannen mee ingeschakeld worden zodat onze inbreng ook ingecalculeerd kan worden en tijdig kan rekening gehouden worden met de nodige voorzieningen om de beste techniek te kunnen toepassen.

    Tony De DeckerClima & Partners
  14. 30 jaar geleden zag je slechts enkelen met een dressing in een aparte ruimte. Dit kwam dan voornamelijk voor bij eerder welstellende Belgen met een ruime woning. Dit zag je helemaal niet in Nederland of Frankrijk.

    Robert WithaeckxWithaeckx Verlichting
  15. Vandaag maakt de keuken deel uit van de living. Functionele ruimtes zijn worden geïntegreerd in een totaalbeleving. We eisen steeds meer luxe, toestellen bieden steeds meer mogelijkheden, maar ook in de keuken zelf staat ergonomie en functionaliteit centraal. Thuis koken is een leefgebeuren geworden. Er wordt echt wel budget uitgetrokken om de ruimtes functioneler te maken.

    Jos HeylenJos Heylen
  16. Mensen hechten ook meer waarde aan materialen met speciale verhalen, bv. feneer die uit Venetië komt. Klanten willen ook steeds meer op de hoogte blijven van waar materialen gemaakt worden of waar ze vandaan komen. Jonge mensen bouwen kleiner maar de ruimtes moeten in elkaar overvloeien. Er wordt meer waarde/budget aan keukens en badkamers gehecht.

    Roman WillemsBoa Interieur
  17. Interieurarchitecten worden gelukkig toegankelijker voor het publiek. De markt is opener en de drempel lager. Misschien ook, deels dankzij de pers en de kookprogramma’s en keukenmogelijkheden naar toestellen, technische snufjes, etc.. Toch wordt er niet altijd door hen correct geïnformeerd!

    Nancy Coolc’ak’sent
  18. Welke interieurtrends mogen we verwachten?

    In het jaar 2000 zei minister van staat en economiedocent Mark Eyskens dat 64% van wat we in 2012 dagelijks zouden gebruiken, op dat ogenblik (het jaar 2000) nog niet bekend was. Velen dachten dat hij begon te dementeren, maar uiteindelijk is zijn voorspelling wel uitgekomen. Wat staat ons op het vlak van interieur en decoratie allemaal te wachten? Welke trends staan te trappelen om door te dringen?

  19. Plooiramen gaan meer en meer de schuiframen vervangen. De meerprijs is niet veel hoger, maar het kadert meer in een keuze naar ecologische bewustwording.

    Veerle GeptsStek Architecten
  20. Inderdaad, plooiramen zonder profielen worden ook gevraagd om veranda’s af te sluiten van de tuin. Het voordeel is dat je in de zomer deze plooiramen volledig opzij kan schuiven en zo de veranda een overdekt terras wordt.

    Kenny RaesInterieur Glas
  21. Binnen en buiten moet vandaag door elkaar lopen. Voordeel is ook dat – als je ook nog een deur hebt in het plooiraam – dat je het niet helemaal moet openschuiven.

    Veerle GeptsStek Architecten
  22. België is nr. 2 ter wereld in de verkoop van buitenmeubilair. Dit komt niet door het goede weer maar wel door het versmelten van binnen en buiten.

    Davy MathewsVeco Meubelcharme
  23. Veranda’s zijn interessant omdat je de leefkeuken kan combineren met het buitenleven. Harmonicadeuren bestaan in de trend van het landelijke, enkel in glas en zonder lijsten. Dit oogt mooi maar isoleert niet. In het design, als je grote glaspartijen gebruikt met weinig profiel, heb je véél zicht, maar wat dan met energieverlies? In het landelijke Engeland komt het gebruik van deze harmonicadeuren mooi tot zijn recht. In het strakkere, met slechts enkele meters, kan dit moeilijker toegepast worden. Nieuwe trend is wel : driedubbel glas. Dit is echter zwaar en vraagt aangepaste profielen. Trends moeten constructief ook
    wel mogelijk zijn!

    Rudi CoolkensAll Seasons
  24. Wij zien een trend waarbij keukenkasten aansluiten op het buitenraam, en dan op het terras doorlopen in een buitenkast. Witte lak met een accent in een warme houtkleur is erg in trek.

    Jos HeylenJos Heylen
  25. Niko heeft een product “Niko Home Control”. Daar bedien je heel eenvoudig de verlichting, verwarming, ventilatie of rolluiken meer. Dat kan centraal via een touchscreen of smartphone, maar evengoed via klassieke schakelaars. Met functies als zonneregeling voor verwarming, ecotoets, paniektoets, aanwezigheidssimulatie e.d. verhoogt de nieuwe elektrische installatie aanzienlijk je wooncomfort en veiligheid. Dit alles is luxueus maar nog niet erg gemakkelijk, toch is het wel relatief betaalbaar en toegankelijk. En toch staan veertigers er niet voor te springen. Ik denk dat het eerder voor de volgende generatie
    zal zijn.

    Nancy Coolc’ak’sent
  26. Domotica is kabel. Er is één centraal lichtpunt, dit is ofwel computergestuurd ofwel zelf controleerbaar.

    Robert WithaeckxWithaeckx Verlichting